NAV klagesaker – få den ytelsen du har rett på


Har du fått avslag på dagpenger, arbeidsavklaringspenger (AAP), sykepenger eller uføretrygd? Kanskje har NAV krevd tilbake penger, eller du har fått et annet vedtak du mener er feil?


Vi hjelper deg med å vurdere vedtaket, samle nødvendig dokumentasjon, utforme en grundig klage og eventuelt anke til Trygderetten ved behov.



Hvordan vi kan bistå deg


Vurdering av saken

Vi går grundig gjennom NAVs vedtak og vurderer om det er grunnlag for å klage.


Innsamling av dokumentasjon

Manglende eller feilaktig dokumentasjon er en vanlig årsak til avslag. Vi hjelper deg med å samle inn nødvendige bevis og uttalelser.


Klage til NAVs klageinstans

En godt begrunnet klage kan føre til at vedtaket omgjøres allerede i NAVs klageinstans, uten at saken må videre til Trygderetten.


Anke til Trygderetten

Dersom klagen ikke fører frem, vurderer vi om det er grunnlag for å ta saken videre til Trygderetten.


Tilbakebetalingskrav fra NAV

Hvis NAV krever tilbake penger du allerede har mottatt, kan vi vurdere om kravet er gyldig og om det finnes grunnlag for å bestride tilbakebetalingskravet.


Spørsmål om medlemskap i folketrygden

Hvis du har fått avslag fordi NAV mener du ikke oppfyller medlemskapskravene i folketrygdloven, kan vi vurdere saken og hjelpe deg med en klage.


Beregning av barnebidrag

Vi kan bistå med spørsmål om beregning av barnebidrag, men merk at dette ikke dekkes av fri rettshjelp, og klienten må dekke utgiftene selv.


Hvorfor bør du ta kontakt så raskt som mulig?


  • Klagefristen er kort. De fleste klagesaker har en frist på seks uker. Det er viktig å handle raskt for å sikre at saken din blir behandlet.


  • Sterkere sak med riktig dokumentasjon. Jo tidligere vi kommer inn i prosessen, desto bedre muligheter har vi til å samle nødvendig dokumentasjon og styrke saken din.


  • Mulighet for å få omgjort vedtaket uten rettslig prosess. Mange saker løses i klageinstansen, uten at det er nødvendig å gå til Trygderetten. Saksbehandlingstiden er ofte lang i forvaltningen, og desto lavere instans som kan omgjøre vedtaket, desto raskere vil du kunne motta ytelsen du har krav på.


Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende vurdering av saken din.

Gratis advokatbistand – har du krav på fri rettshjelp?


  • I noen tilfeller dekker staten advokatbistand dersom du har fått avslag på en trygdeytelse etter folketrygdloven og oppfyller de økonomiske vilkårene for fri rettshjelp.


  • Vi hjelper deg med å avklare om du har krav på fri rettshjelp, og vi vil alltid nedlegge krav fra start om at NAV refunderer advokatutgiftene dine dersom vedtaket blir omgjort til din fordel.




Fremgangsmåte dersom du har krav på fri rettshjelp


Dersom du oppfyller vilkårene for fri rettshjelp, er dette fremgangsmåten:


1.   Dokumentasjon må oversendes

  • Du må sende inn dokumentasjon på din økonomi (for eksempel skattemelding eller lønnsslipp/utbetalingsoversikt fra NAV).
  • Du må også sende oss vedtaket du ønsker å klage på.


2.   Søknad om fri rettshjelp

  • Advokaten sender inn søknaden for deg basert på mottatt dokumentasjon.
  • Du må fylle ut et skjema for egenandel, som du vil få tilsendt av advokaten.


3.   Betaling av egenandel

  • Dersom du har krav på fri rettshjelp, må du betale en egenandel før advokaten starter arbeidet.


4.   Vurdering av vedtaket

  • Advokaten går først grundig gjennom vedtaket for å identifisere eventuelle feil eller svake punkter i NAVs vurdering.


5.   Samtale med klienten og eventuelt utforming av klage

  • Etter gjennomgangen av vedtaket har vi en samtale hvor vi går gjennom saken, avklarer hva som eventuelt er feilen ved vedtaket og kan innhente ytterligere opplysninger ved behov. 
  • Vi hjelper deg med å utforme en presis og konkret klage som går rett på sak og tar opp de relevante juridiske og faktiske feilene som er gjort i vedtaket.